maanantai 16. huhtikuuta 2012

Markkinoinnin musta kirja

Under kursens gång skall vi läsa litteratur vars information skall hjälpa oss med vårt projekt. Anna-Greta föreslog boken: Markkinoinnin musta kirja, skriven av Teemu Takala till mej. Boken var väldigt intressant och lätt läst, verkligen informationsrik. Den bearbetade i korthet de viktigaste områdena inom marknadsföring, en stor del hade jag redan läst tidigare om men det var uppfriskande för minnet att repetera. Jag tänkte här kort berätta om de punkter jag tyckte var bra och som vi skulle kunna tillämpa då vi arbetar med vårt projekt:

- Engagement-marknadsföring;
det är viktigt att inte företags-kund relationen slutar  med köp händelsen utan fortätter med att kunden binder sig, aktiverar nytt köpbeslut samt till att de bästa kunderna utvecklas till rekommenderare. Engagement-marknadsföring framstår till målgruppen som en belönande innebörds upplevelse som erbjuder möjlighet att medverka, köpa och även dela en upplevelse med en för sig självt viktiga personer.
 Denna information tror jag vi kan och kommer att tillämpa då vi arbetar med vårt projekt. ÅIFK vill inte endast skaffa sponsorer för detta år, utan vill komma upp med en strategiplan för medelinsamling på längre sikt; hur skall vi kunna locka företag till att i första hand sponsorera ÅIFK och även fortsätta med det påföljande säsonger och hur kan vi få företag som sponsorerar ÅIFK att verkligen känna att deras inverkan är betydelsefull och viktig.

Hur man planerar en engagement-marknadsföringskampanj:
1. Sätt upp de rätta målen och kom ihåg att de bör vara realistiska
-koncentrera dig på några målpunkter och planera hur man kan skulle kunna nå dessa mål.

2. "Anna sytyttävä brief"
-berätta om det nuvarande läget
-visa vart du vill komma i framtiden
-fastställ hur lyckandet av detta kan mätas

(dessa punkter tycker jag vi lyckades reda ut ganska bra på våra 2 första möten med ÅIFK och gruppen)

Brandstrategi arbete:
-ett upplysande av målgruppens behov
-en täckande och fördjupad förståelse av konkurensen på marknaden
-en fördjupad förståelse av de fördelar produkten erbjuder målgruppen

Kommunkations strategins tyngdpunkter:
-om du måste välja en tyngdpunkt i projektet, vilken skulle det då vara
-på vilken punkt borde en förändring ske, i det nuvarande läget, för att få största möjliga ekonomiska verkan
-vilka saker är enklast att förändra och påverka, samt vilka är de svåraste

Boken nämner även vikten av tidningspublicitet vilken vi diskuterat mycket även inom gruppen samt med vår projektledare.

Jag läste även kapitlet Sponsoring ur boken Första boken- 19 snabblektioner i marknadsföring och reklam skriven av Sten Jansson. Några viktiga punkter ur den var:

4 marknadsföringsmässigt nyttan av stödet (ur företagets perspektiv):

1. öka kunskapen om sitt namn och sina produkter
2. skapa möjlighet till avspända och trevliga kontakter med kunder, leverantörer och andra intressenter
3. stärka eller förändra sin image i den stad/ort man verkar
4. stärka sammanhållningen internt

Det var kort om den viktigaste kunskapen jag lärde mej från böckerna.

//Martina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti