sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Litteraturanalys


Som Martina redan skrev bör vi läsa litteratur som stöder vårt projekt.
Jag läste böckerna:
-Urheilun sponsorointi Suomessa, skriven av Hannu Itkonen, Kalervo Ilmanen och Pertti Matilainen (2007)
- Arpapeliä, Urheilumarkkinoinnin käsikirja. Skriven av Erkki Alaja (2000)

Här är kort några huvudpunkter som jag ansog vara bra att ta upp gällande vårt projekt.

Urheilun sponsorointi Suomessa

Noin 71% Suomalaisyrityksistä harjoittaa sponsorointia. Tämä sponsorointi jakaantuu 74% urheiluun, 13kulttuuriin ja 13 muuhun. Urheilun sponsoroinnista suuntautui joukkuelajeihin 44%, tapahtumiin 33% ja yksilölajeihin 23%.
Lasten ja nuorten sponsoroinnilla yritykset tavoittelevat myönteistä imagoa olemalla mukana yhteiskunnalisesti yleisesti hyväksytyssä toiminnassa.  Huippurheiluun koetaan liittyvän enemmän kielteisiä piirteitä kuin lasten ja nuorten sponsorointiin mm doping skandaaleiden, lahjonnan ja väkivallan takia. Tutkimukset osoittavatkin, että huippu-urheilun spnsorointi tulee vähentymään ja nuorisosponsorointi lisääntymään sen kustannuksella.

PK yritykset haluavat sponsoroinnilla muita yrityksiä enemmän paikallista näkyvyyttä. He haluavat kohdentaa sponsorointinsa oman markkina-alueensa toimijoihin.

Sport sponsorering har alltså en stor marknad i Finland. Och specielt lagsporterna vart Åbo IFK Damfotboll hör till. Sen igen damfotbollen hör nu mera till huippu-urheilu än ungdoms sport vilket är inte så bra fast jag antar att Åbo IFK:s damfotboll är inte så alvart att de sku använda sig av doping, våld, korruption ellet något annat som sku kunna ge en dålig rykte i median. Därför anser jag att vi borde prata om tävligssport/vuxnas hobby sport eller studerandesport. Jag anser studerandesporten vara mest lämpilagast  eftersom den ses nästan som ungdoms sport vilket ha ett väldigt positivt rykte i sponsorens synvinkel.

Här ennu några citater av små och medelstora företags chefer jag tyck var bra att ta upp eftersom de är just dem företag som är vårt mållgrupp i projekten.
"Huippu-urheilu ei tue kansanterveyttä vaan päivastoin huonontaa sitä, tässä ei haluta olla mukana." (pienyrityksen tuotepäällikkö)
Urheilu spnsorointi on mielestäni tärkeää  yrityksille. Meidän Yrityksen kohdalla se on olennainen osa markkinointia ja näkyvyyttä" (Keskisuuren yrityksen markkinointipäällikkö)
"Doping ym. vilpin käyttö tuo mukanaan niin paljon riskejä, että varsinkin yksilöiden sponsorointi voi tuoda mukanaan enemmän negatiivista kuin positiivista vaikutusta ja näkyvyyttä" (Keskisuuren yrityksen markkinointipäällikkö)


Arpapeliä? Urheilumarkkinoinnin käsikirja

Käytännön  sponsohankinta sujuu tehokkaammin, kun paneudutaan kokonaisvaltaisesti koko urheilumarkkinoinnin kenttään eli myös tuotteeseen, hintaan, saatavuuteen ja markkinointiviestintään.

Sponsoroinnin tavoitteista ja tarkoituksesta yrityksen näkökulmasta
Sponsoroinnin tavoitteet ja tarkoitus ovat aina yrityskohtaisia. Tavoitteiden jaottelu antaa kuvaa sponsoroinnin tärkeimmistä motiiveista. Tavoitteiden taustan ymmärtäminen avaa sponsorointiyhteistyötä etsivälle kohteelle näköaloja oman yhteistyöesityksen tuloksekkaampaan muotoilemiseen ja perusteluun. Tavoitteet voidaan jakaa seuraavan laisesti:
1) Yrityskuvallisiin tavitteisiin
- Yrityksen tunnettuuden lisääminen
- Yhteiskunnallisen vastuun osoittaminen
- Yrityskuvan kehittäminen -> valitaan sponsproitava kohde tavoitellun imagon mukaisesti.

2) Tuotemarkkinoinnilliset tavoitteet
- Bisneksen tekeminen
- Tuote tunnettuuden lisääminen
- Tuotekuvan kehittäminen
- Halutun kohderyhmän tavoittaminen

3) Sidosryhmätavoitteet (todettu sponsoroinnin tärkeimmäksi tavoite alueeksi)
- Sidosryhmiä voivt olla esim. mediaväki, poliittiset päättäjät, oma henkilöstö, osakkeenomistajat jne. Sidosryhmien odotukset ja mielipiteet vaikuttavat monesti myös kohteiden valinta prosessiin.

4) Muut tavoitteet
Tyydytetään toimivan johdon omia mieltymyksiä. Tunneperäiset syyt menevät rationaalisten edelle tässä.

Miten sponsorikohteita valitaan
Sponsoroinnin kohteen valinta on usein pitkä prosessi. Päätökset perustuvat pelkän sormituntuman lisäksi tarkkihin faktoihin. Tiedot potentiaalisen kohteen imagosta, kohderyhmistä, osallistujamääristä, medianäkyvyydestä, tilastollisista sijoituksista, menestysennusteista, trendeistä ja monista muista asioista helpottavat päätösentekijää valinnassa. Tunnepohjainen suhtautuminen, omat mieltymykset ja erilaiset näkemykset voivat joskus tehdä päätöksenteosta kiusallisen prosessin. Järkiperäiset syyt eivät aina ratkaise kohteiden valinnassa.

Miten sponsorointia hyödynnetään?
Sponsoroinnin hyödyntäminen vidaan jakaa mainonnallisiin, tiedotuksellisiin ja suhdetoiminnallisiin toimenpiteisiin.

1) Mainonnallinen hyödyntäminen, Sponsorin näkyminen kohteessa
- kohteen nimeäminen
- asut, julisteet, banderollit, esitteet, kentänlaidat, käsiohjelmat
- promootiot, näytökset, kilpailut
- näyttelyt
- PR-materiaalit

Sponsoroinnista teemoja omaan mainontaan
- yrityskuvamainonta, tuotemainonta, suoramainonta
- esitteet, julisteet, pakkaukset
- myyntipaikat, promootiot, kilpailut
- näyteikkunat, autot, työasut

2) Sponsoroinnin kohteen mainostaminen, tiedotuksellinen hyödyntäminen
- jutut ja kuulumiset kohteesta henkilökuntalehdissä ja asiakaslehdissä
- julkkisten käyttö vetonaulana
- kohteen käyttö tuotereferenssinä
- palkinnot, ennätykset muut jipot
- kuva- ja tekstimateriaalin toimittaminen tiedotusvälineille
- median tutustuttaminen hankkeeseen
- median kutsuminen osasponsoriksi
- omat nimikkomediat
- sponsoroidun kohteen uutisointi

3) Suhdetoiminnallisen hyödyntäminen
- tärkeiden sidosryhmien kutsuminen sponsoroituun tilaisuuteen
- vapaa-ajanvieton ja bisneksen yhdistäminen mielenkiintoisella tavalla
- elämyskokonaisuuksien tarjoaminen
- riittävä jälkihoito


Miten löydät oikean yrityksen
1) Tiedä mitä olet myymässä
2) Selvitä potentiaaliset yhteistyöyritykset; tämän vaatii paljon ajattelua, selvittelyä, asiantuntemusta ja onnea. On ymmärrettävä yritysten sponsorointiin liittyvä ajattelutapa ja tiedettävä sponsoroinnin suuntauksista.
3) On löydettävä luontevia, myönteisiä mielleyhtymiä sponsoroinnin kohteen ja sponsoroitavan välillä.
4) Luova ajattelu ja rohkea toiminta.
5) ole perillä yritysmaailman menoista, trendeistä ja tulevaisuuden näkymistä.
5) hyödynnä suhteita



Där var några punkter som jag ansog vara bra att ta upp. Arpapeliä boken var helt pefeckt till det här projekten. Boken innehåller presis allt om sportmarknadsföring och vårt projektgrupp kommer säkert att ha nytta av den också i Kunstenniemi. Boken innehåller också info av hur man beteer i försäljnngs situationen, gör avtal, genomför sammarbetet i praktiken och så vidare. Men detta saker hörde inte till vårt uppgift men jag kunde rekommendera boken till vårt uppdragsgivare som kommer att utföra de sakerna.

Tack för mig,

//Tia







1 kommentti: