tiistai 24. huhtikuuta 2012

Workshop i Hanken

Igår var vi på den sista workshopen, som denna gång ägde rum i Hanken. Sessionen började milt sagt på ett litet annorlunda sätt än vi är vana vid. De kursansvariga hade bestämt sig för att förvirra oss en aning, genom att börja från slutet så att säga. Det första vi skulle göra var att berätta vad vi lärt oss under workshopen, som alltså just hade börjat. Jag är inte emot annorlunda föreläsningsmetoder, men jag har märkt att jag, och tydligen också många andra, blir otålig så fort tiden vi har till godo inte används effektivt. Jag antar att det här kanske är typiskt för dagens studerande, vi har så mycket att göra hela tiden så vi har inte ro att sitta tysta och fundera på vad som egentligen händer. Vilket, som nästan allt annat, både har sina för-och nackdelar.

När workshopen väl hade kommit igång på allvar samlade vi team medlemmarna och skrev ner allt möjligt som har med vår arbetsuppgift för ÅIFK att göra. Vi listade konkurrenter, vilka slags sponsorer vi ska hitta, vår strategi, nuläget, och föreningens målsättning. Vi var alla överrens om att vi nu har väldigt bra överblick över situationen och vår uppgift, och vår strategi som vi ska utarbeta åt ÅIFK börjar också sakta men säkert ta form. Under veckan som gått har alla gruppmedlemmar dessutom jobbat bra med att hitta företag inom respektive ansvarsområde, och listan på företag börjar vara riktigt ordentligt lång. Därutöver har vi också ringt upp Åbo Stad och förhandlat med dem om reklamskyltar, och fått klartecken därifrån.

Efter att alla team haft ungefär en timme på sig att få ner något på papper, fick vi ta del av varandras projekt. Alla grupper presenterade bl.a. nuläget, strategier, och problem, och alla fick chansen att kommentera andras projekt, komma med idéer och förslag osv. Det är alltid intressant att höra andras åsikter och idéer, även om det är svårt att som utomstående komma med något riktigt briljant.

Vår poster som vi sammanställde under workshopen.


































Till slut fick vi mera information om Kunstenniemi, när det är avfärd, hur, och vad som är bra att ha med sig. Ärligt talat har jag ingen aning om vad man ska förvänta sig av hela grejen, men jag antar att det klarnar nästa vecka. Ovissheten är dock onekligen spännande, och det ska bli roligt att se vad det hela går ut på. Tills dess ska jag försöka studera min litteratur så flitigt jag bara kan och hinner.

// Victoria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti