lauantai 5. toukokuuta 2012

Kunstenniemi-Slutspurt

På onsdag bar det av mot kunstenniemi, Victoria och Alexandra plockade upp mej och Tia på vägen, Jonathan hade kvällen meddelat att han tyvärr inte kunde komma med men han lovade hjälpa oss via mail.  Kunstenniemi var en perfekt plats för intensiv arbete; ute i  naturen kändes det som om stressen försvann och vi kunde koncentrera oss enbart på vårt projekt.
 Onsdagens arbete började med en workshop och sedan fick vi även lyssna på en väldigt inspirerande föreläsning av Christian Lindholm. Under kvällen hann vi jobba lite på vårt eget projekt, vi planerade bland annat vad allt vi hade kvar att göra, hur vi skulle gå till väga och vem som skulle koncentrera sig på vad. Vi gick även igenom allt det vi hittills gjort, vilka böcker vi läst och hur vi skulle kunna tillämpa de kunskaper och idéer vi fått från litteraturen. Efter kvällslänken och bastun var vi alla otroligt trötta så vi bestämde oss för att se på en dokumentär om marknadsföring, gjord av Morgan Spurlock, för att få ännu fler idéer till vårt projekt, nämligen The Greatest Movie Ever Sold. Jag rekommenderar absolut filmen till alla som är intresserade av marknadsföring, branding och produkt placering!
 På torsdag fick vi arbeta relativt mycket med vårt eget projekt, vi delade upp arbetet så att Tia och Alexandra  fokuserade på power point presentationen av vårt projekt och jag och Victoria skrev en rapport av projektet till vår kund. I rapporten framgick alla våra idéer om hur laget skulle kunna samla in medel, vilka företag de bör kontakta för sponsorering samt en sponsorerings strategi.
 Eftersom vi vet hur svårt det är att hitta företag som är intresserade av att sponsorera dam fotbollslag ville vi ge riktlinjer till laget för vad de bör ta upp då de träffar potentiella sponsorer. Vi funderade mycket på lagets identitet och dess styrkor, samt hur de skiljer sig från andra dam fotbollslag i Åbo regionen.
 Damfotbollen i Finland får för tillfället mycket mindre publicitet än vad den borde, Finland är här långt efter t.ex Sverige och Tyskland. Så vi fokuserade även en stor del på hur vi skulle kunna få mera synlighet och medvetenhet om damfotbollen i Finland. Detta eftersom ju attraktivare och synligare damfotbollen och ÅIFK är i medierna, desto mer synlighet skulle sponsorer få.
 Vi funderade även på olika sorts evenemang som laget skulle kunna ordna för att få synlighet och skapa medvetenhet om laget. Eftersom laget för tillfället spelar i division 3 är det svårt att få journalister intresserade  av att skriva matchrapporter till tidningar, så vi kom även med ett par idéer om hur laget själv skulle kunna rapportera om sina matcher på bland annat sina webbsidor och i sociala medier.

 Både vi och vår uppdragsgivare har under projektets gång velat fokusera på små och medelstora företag då det gäller att hitta sponsorer. Vår röda tråd har genom projektet varit "Kom med och växa med ÅIFK:s damer". Detta eftersom laget verkligen håller på att gå långt och kommer att växa och få mer publicitet inom ett par år. Då kommer även sponsorerna att få mer synlighet och hoppeligen skapa mer medvetenhet om deras verksamhet och  få fler kunder.

 Vår uppdragsgivare var och lyssnade på vår presentation och fick även den rapport vi skrivit, vi träffade dem efter presentationen och kom överens om att snart träffas på nytt och gå djupare igenom rapporten tillsammans då de hunnit läsa igenom den.

 Allt som allt kände vi oss väldigt nöjda med vårt arbete. Det har varit verkligen intressant att arbeta med projektet och vi har hunnit lära oss en massa och kommit på många nya idéer om hur man skulle kunna skapa mer synlighet för damfotbollen och göra laget attraktivt för företag.
 Gruppen har varit den bästa att arbeta med, vi är alla likasinnade och hade roligt tillsammans under kursens gång. Tack för det!

-Martina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti