tiistai 1. toukokuuta 2012

Global Sport Sponsorship och Konsten att läsa tankar

Global Sport Sponsorship

Första boken jag har läst heter Global Sport Sponsorship och är skriven av John M. Amis och Bettina T. Cornwell. Den kom ut år 2005 och jag hittade den via databasen Nelli. Boken är väldigt inriktad på sponsorering på en global nivå, men jag fann ändå paralleller som kan dras till just vårt projekt, även om det handlar om sponsorering på lokal nivå.

För det första definieras idrottssponsorering i boken som en investering i en individ, ett evenemang, ett lag, eller en organisation, med förväntningarna att uppnå vissa företagsmål. Två av de vanligaste orsakerna för ett företag att ingå ett sponsoreringsavtal är att man vill modifiera företagets (eller brandets) image, eller för att medvetenheten om företaget ska öka tack vare sponsoreringen. Idrottssponsorering kan också bidra till att ett företag kan differentieras från sina konkurrenter. Enligt Amis och Cornwell (2005) har kommersiell sponsorering i många år nu varit det område som växt snabbast inom marknadsföringen, så det läggs alltså en hel del tyngd på det här inom företag.

I kapitel 6, 'The [E-]Business of Sport Sponsorship', diskuteras hur svårt det är för företaget att veta vad sponsorering egentligen konkret bidrar till för företaget ekonomiskt, när avkastningen på investeringen är svår att räkna ut. Det här är också ett problem som ÅIFK och andra föreningar får tampas med, att utarbeta en så pass bra strategi och beskriva fördelarna så övertygande för företagen att de väljer att öppna plånboken, även om det inte genast ger resultat.

Författarna understryker också vikten av branding i dagens marknadsföring, och t.ex. en nätsida kan vara ett perfekt ställe för interaktivitet mellan företaget och kunden. Vad gäller att lova potentiella sponsorer att de får företagsnamnet på föreningens hemsida kräver förstås att man först tar reda på om företaget känner att dess målgrupp använder internet och kan hitta till hemsidan. Allt det här är ju kanske självklara saker, men som jag börjat fundera mera på, och fått djupare insikt i, efter att ha läst Global Sport Sponsorship.

Att använda sport och idrott som medium för att nå sina målgrupper kan vara väldigt effektivt för företag. T.ex. eftersom sport betyder en hel del för en hel massa människor. Vilken sport det än gäller, erbjuder den en andningspaus från det vardagliga livet och är för många människor en del av ens identitet. Det här diskuteras i kapitel 7, 'Global Sport Sponsorship', och det är också något vi har tänkt på när vi funderat kring hur strategin ska se ut för att locka sponsorer till ÅIFK.

I kapitel 8, 'Image Transfer in Global Sport Sponsorship', tas t.ex. upp vad ett företag kan dra nytta av genom att sponsorera ett evenemang. Fördelarna med att sponsorera ett evenemang är att det sägs att de positiva associationerna konsumenter har gentemot ett evenemang kommer att kopplas till de sponsorerande brandet eller företaget. Det här har vi tagit till oss och föreslog för ÅIFK att laget skulle ordna en fotbollsskola i sommar, som man kunde locka sponsorer med till på. Argumenten för att få företag att sponsorera skulle då vara att de skulle få synlighet och positiva associationer. Det kräver naturligtvis att fotbollsskolan blir lyckad, men det måste ju ÅIFK se till.

En av de allmänna frågeställningarna som dök upp medan jag läste var bl.a. om laget, i vårt fall då ÅIFK, ska tacka och ta emot sponsorering från vem som helst, eller om det ska acceptera avtal endast med sådana företag som passar in och lämpar sig för föreningens image. Det här är en ganska intressant fråga enligt mig, för ofta är ju föreningarna och lagen i skriande behov av pengar, och att då börja tacka nej till sponsorering från olika företag är kanske inte ens ett alternativ. Tål dock att tänkas på och ta i beaktande.

Här är för övrigt länken till boken: 


Konsten att läsa tankar - hur du förstår och påverkar andra utan att de märker något

Den andra boken jag läst, skriven av Henrik Fexeus, är en mera lättsam och underhållande bok, som jag länge tänkt läsa och tog därför tillfället i akt nu. I den här kursen (Marknadskommunikation) har vi hela tiden mycket med andra studerande och kursdeltagare att göra, med både människor som är bekanta och obekanta för en. Vi jobbar i grupp, vilket betyder att man ska kunna interagera och komma överens om saker med gruppmedlemmarna, kunna dela på uppgifter och ansvar, alltså på alla sätt fungera tillsammans,och därtill också få något sorts resultat. Dessutom har vi en uppdragsgivare som vi arbetar för, och med denne ska vi hela tiden kunna kommunicera. Det är alltså all form av kommunikation och interaktion vi håller på med hela tiden under kursens gång, och därför tyckte jag att Konsten att läsa tankar passar perfekt in i sammanhanget.

Boken är alltså inte det minsta teoretisk, Fexeus hjälper en snarare med kommunikationen i praktiken. Han ger tips på hur du blir en mästare på att avläsa dina medmänniskor, och på så sätt skapar rapport (uttalas ra-påår), som utan tvekan är nyckelordet i boken, och som enligt Fexeus är grunden till all meningsfull kommunikation. Rapport är alltså ett slags samförstånd människor emellan. Genom att skapa denna rapport kan man påverka nästan vem som helst, och få vem som helst att tycka och tänka precis det man vill att den ska tycka och tänka. I boken lär Fexeus en om icke-verbal kommunikation, kroppsspråk, och psykologisk påverkan, eftersom man behöver färdigheter inom detta för att kunna skapa fullständig rapport.

Fexeus beskriver grundligt, t.o.m med olika bilder, hur man utnyttjar icke-verbal kommunikation för att påverka människor runt omkring en. Skulle jag lista alla tips och idéer här skulle det här inlägget bli alltför långt, så jag rekommenderar i stället faktiskt att man läser boken. Även om man så tycker att allt som sägs i den är humbug, så har man riktigt roligt under tiden. Boken är väldigt intressant, och jag har skrattat högt flera gånger under min läsning. Dessutom väcker den en hel del tankar och idéer som kan vara mycket användbara i alla kommunikationssituationer man försätts i under den här kursen, för att inte tala om under en livsstid.

Bildkälla


 // Victoria

3 kommenttia:

  1. Din beskrivning av boken i kunstenniemi och här var för lockande-gick och lånade boken igår, den verkar på ett skrämmande sätt väldigt intressant! :)
    -Martina

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista